مضرات قلیان و پیپ

با مدیریت استاد محمدرسول کریمی- سایت اختصاصی محمد رسول کریمی



پیامبر (ص) می فرمایند که از بهترین صدقه ها یاد دادن دانسته ها به دیگران است.

***


اطلاعیه:
باشگاه از 17 خرداد ماه اغاز خواهد شد
روزهای زوج و فرد از ساعت 18 الی 19:30
مکان :
خیابان معراج جنوبی - کوچه 22 - اولین کوچه فرعی سمت چپ
***


وفات حضرت زینب (س) در مجمع زینبیون اردیبهشت 1393
با نوای گرم : کربلایی حسین عینی فرد


***

باشگاه فرهنگی ، ورزشی و مذهبی رزمیکاران صاحب الزمان (عج) رفسنجان

مضرات قلیان و پیپ
|

 

استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است.

یک تحقیق نشان داده است که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را افزایش می‌دهد.

مخصوصاً کودکان در مقابل تاثیرات مضر قلیان آسیب‌پذیر هستند. اگر در محلی باشند که در آن قلیان کشیده می‌شود، احتمال ایجاد عفونت‌های ریوی، آسم و سندرم مرگ ناگهانی کودک در آنها افزایش می‌یابد.

متأسفانه به اکثر تنباکو‌هایی که در سال های اخیر به بازار آمده اسانس‌هایی اضافه می‌ شود که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌ گردد، بنابراین علاوه بر بیماری‌های ذکر شده، رینیت آلرژیک و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد.

این تصور، تصوری کاملاً غلط است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها نمی رساند، چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را می ‌گذارد.

حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی‌ کشند و در معرض دود قرار گرفته اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

اگر فویل آلومینیومی که در قلیان استفاده می‌شود کیفیت خوبی نداشته باشد، با زغال در حال سوختن واکنش داده و موادسرطان‌زایی تولید می‌کند که موجب سرطان می‌شود.

افرادی که قلیان می‌کشند باید از این واقعیت مطلع باشند که دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند. برخی میکروب‌ها، عمدتاً باکتری‌هایی که موجب سل می‌شوند، در لوله قلیان وجود دارند.

 

کشیدن قلیان چطور بر میزان اسپرم مردان تاثیر می‌گذارد

شواهدی وجود دارد که اعلام می‌کند قلیان می‌تواند میزان اسپرم را در مردان کاهش دهد.

کشیدن قلیان می‌تواند تحرک و طول ‌عمر اسپرم را کاهش داده و موجب تغییرات ژنتیکی شود که بر بچه تاثیر می‌گذارد. ازآنجاکه قلیان حاوی فلزات سنگینی چون آرسنیک، کروم، سرب و کبالت است، این‌ها موجب کاهش تولید اسپرم می‌شوند.

 

 

مصرف سیگار و قلیان موجب پوکی استخوان می شود

مصرف سیگار و قلیان موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود که به تسریع پوکی استخوان می انجامد. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می شود.

 

مصرف دخانیات بهبود زخم را به تاخیر می اندازد

در سیستم گوارشی ودر بیمارانی که مبتلا به سوء هاضمه هستند می توان گفت مصرف دخانیات، به صورت استنشاقی یا طرق دیگر، در ایجاد زخم های گوارشی، تشدید برگشت اسید معده به مری و ایجاد سرطان های دستگاه گوارش موثر است .همچنین در بیمارانی که دچار زخم های سیستم گوارشی هستند، مصرف دخانیات بهبود زخم را به تاخیر می اندازد و پاسخ به درمان را کند می کند.

این پست صرفا جهت سیگاری ها نوشته شده و اصلا قصد ترغیب به دخانیات را ندارد. با مصرف دخانیات مرگ زودرس خود را بیمه کنید.

می دونم که تیترمون مثل تیتر های روزنامه سلامت شده که مثلا “چرا هویج بخوریم” و امثالهم، ولی با این تفاوت که ما داریم برای دود کردن و ضرر زدن به بدن تبلیغ می کنیم. نه عزیز برادر، هدف ما این نیست که روم به دیوار، گلاب به روتون شما رو پیپی کنیم، بلکه هدف اینه که سیگاری های عزیز رو از سیگار جداکنیم و با چپق پیوند بدیم. اگه شما یه سیگاری باشید، حتما می دونید که ترک کردن سیگار از تقلب در انتخابات هم سخت تره، ولی نشدنی نیست مثل همون…( به علت این که ما زن و بچه داریم و بسیار هم ترسو و محافظه کاریم از نوشتن بقیه جمله معذوریم ) اول از همه دلایل این کار رو براتون می نویسم. توجه کنید که این حرف ها رو یک سیگاری سابقا قهار داره می نویسه، پس سیگاری های عزیز لطفا تا تهش رو بخونید و الان ذرتی نگید برو بابا.

1-دود پیپ رو بر خالاف دود سیگار وارد ریه نمی کند، بنابر این ریه شما سالم می مونه و فقط خار و مادر دهان و دندان رو به هم پیوند میده.

2-پیپ مثل سیگار نیست و نمی شه هر وقت و هر جایی کشید. باید یک جایی مستقر باشید و سر فرصت مراسم چاقیدن رو انجام بدید. پس اگه تصمیم بگیرید که فقط پیپ بکشید، عملا خیلی از فرصت های دود کردن سیگار از برنامتون حذف می شه.

3- برای کم کردن نیکوتین و قطران سیگار و درست کردن سیگار های لایت و اولترا لایت، توتون اون رو با محلول های گوگردی شستشو میدن. کاغذ سیگار هم برای روشن موندن حلقه های فسفر داره. وقتی شما پیپ می کشید، تنباکوی خالص استفاده می کنید و اثری از گوگرد و فسفر و کاغذ نیست. مقدار زیادی از بوی بد سیگار مال همون فسفر و کاغذه.

4- شاید سیگار کشیدن تو زمان فردین اینا نشونه کلاس و این مزخرفات بود ولی الان در واقع یک حرکت خز اجتماعیه. نمی خوام بگم که من چون پیپ می کشم با کلاسم. ولی در کل پیپ شیک ترین حالت استعماله. (البته منظورم دخانیاته !!!)

5- بوی پیپ خوبه ولی بوی سیگار…، (به بهترین کلمه برای جای خالی جایزه ای تعلق می گیرد)

6- یه سیگاری همیشه بوی پیپی میده ولی یه پیپی بوی پیپی نمی ده.

7- هزینه پیپ کشیدن بسیار بسیار کمتر از سیگار کشیدنه. فکر کنم الان یه پاکت وینستون اولترا 2500 باشه، که برای من خوراک یه روز بود. ولی یه بسته توتون پیپ که تقریبا یه هفته تا 10 روز طول می کشه 3000 تومنه.

اگر بتونید پیپ رو جایگزین سیگار کنید، بعد از یه مدت نسبت به سیگار حس بدی پیدا می کنید. بوش اذیتتون می کنه. دیگه هم مثل دفعه های قبل هم که ترک کردید، با حسرت به سیگار های دیگران نگاه نمی کنید و هیچ میلی به سیگار ندارید. اگه واقعا می خواید این کارو بکنید اول از همه یه پیپ خوب تهیه کنید که البته و صد البته باید از نوع فیلتر دار باشه. با حدود چهل تومن می تونید یه پیپ خوب بخرید. می تونید از آرتین بخرید. یه فروشگاه هم توی خیابون ویلا تقاطع سپند هست به اسم “ویلا” که پیپ های خوبی داره که البته از آرتین گرون تر میده. فروشگاه شوکولند توی پاساژ ونک هم پیپ های خوبی داره، هر سه تای اونها توتون پیپ هم دارند. چند تا نکته رو توی پیپ کشیدن باید مراعات کنید. روز های اول نا خودآگاه مقداری از دود رو پایین می دید. سعی کنید این کارو نکنید چون درست نیست. اون دود غلیظ که به لطف حلقه های آروماتیک شیمیایی خوشبو شده، برای ورود به ریه شما نیست و اگر می خواید اینجوری پیپ بکشید، برید همون سیگارتونو بکشید سنگین تره. نیکوتین توی دود پیپ اونقدر زیاده که از مخاط دهان و زبون شما جذب می شه. پیپ رو مثل سیگار و یا قلیون نکشید. پک های عمیق نزنید. پک زدن به پیپ باید بسیار بسیار آروم و کوتاه باشه. مثل هورت کشیدن کف روی یه فنجون قهوه داغ داغ. وقتی که پیپتون داغ میشه اون رو نکشید و بذارین کنار تا سرد بشه، دود داغ مخاط گلو و دهان شما رو می سوزونه که البته شما اون موقع متوجه نمی شید ولی فرداش می فهمید که چه بلایی سرتون اومده. توتونی هم که استفاده می کنید مهمه. محض اطلاع باید عرض کنم که توتونه کاپیتان بلک (captain black) بسیار نامرغوبه. یعنی این توتون در بین توتون های پیپ، نقش مگنا (magna) تو سیگارا رو بازی میکنه. البته چون دود رو پایین نمی دید جنس توتون خیلی هم مهم نیست. پس زیاد سخت نگیرید و طعم های مختلف رو امتحان کنید تا توتون دل خواهتون رو پیداکنید. یه نفر که هیچ نسبت نسبی و سببی با من نداره یه بلاگ در مورد پیپ نوشته که مطالب رو به خوبی توضیح داده. از اونجایی که من زیادی وراجم و این پست زیادی طولانی شده، اگه علاقه داشتید که بیشتر بدونید، در مورد انتخاب توتون اینجا و برای روشن کردن پیپ اینجا و برای درست کشیدن پیپ اینجا رو بخونید.

امیدوارم شماهایی هم که تا حالا لب به دخان و دخانیجات نزدید، تو بقیه زندگیتون هم این کارو نکنید.

 


سایت کربلایی حسین عینی فرد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: علمی، ،
:: برچسب‌ها: مضرات قلیان و پیپ,
نویسنده : محمد کاظمی(تبلیغات -نویسنده علمی)
تاریخ : پنج شنبه 14 / 6 / 1392
زمان : 11:11